sobota 23. května 2015

A co když na to kašlou? Aneb neseriózní vydavatel.

Nebojte se, nezešílela jsem.
Nadpis se týká výběru vydavatele. Měla jsem totiž úplnou náhodou možnost se přesvědčit o tom, jak důležité je nejen knihu dobře napsat a udělat jí reklamu, aby se prodala, ale taky si vybrat poctivého a solidního vydavatele, který s vámi bude jednat jak má a nebude s vámi zametat.
Před několika dny mě na FB oslovil neznámý člověk a požádal o přátelství. Obvykle si z opatrnosti nikdy nepřidám do přátel někoho, koho osobně neznám, ale toho večera jsem z nějakého nepochopitelného důvodu- říkejme mu osud, udělala výjimku.
Z muže nebo chlapce, natolik se neznáme, se nakonec vyklubal spisovatel, který vydal relativně úspěšnou knihu Anežka a Michal .
Titul se i dle slov vydavatele překvapivě dobře prodával, jenže - komunikace s odpovědnou osobou se nakonec ukázala problematická, vydavatel už na počátku spolupráce nedodržel termíny a o propagaci knihy se rozhodně mluvit nedá. Shodou náhod jsem o tomto vydavatelství taky uvažovala a to především kvůli tvorbě booktrailerů, v Čechách se totiž video upoutávky na knihy zatím moc nenosí. Naštěstí mi už na začátku redaktoři jaksi zapomněli odpovědět a když už se ozvali, bylo to jednání ve stylu, zavolejte zítra ve dvě. Nakonec mě s mými dotazy odkázali na svoje stránky, které jsem měla pochopitelně dokonale nastudované. Pokud s vámi někdo jedná takhle, okamžitě ho zavrhněte. Pokud se nevěnuje vám, nebude se věnovat ani vaší knize a jediné co pro něj znamenáte
 jsou peníze, které utrží za vydání knihy, přitom on by měl myslet spíš na peníze, které může utržit za její prodej.
Jak, ale poznat jestli nakladatelství je nebo není seriózní?
Těžko, ale pokud jde o eknihy, je dobré se podívat co už vydali a kde všude se tituly prodávají, protože pokud si všechno syslí jen ve vlastním eshopu, aby nemuseli dát ani korunu velkým knihkupectví, jako ebux, arara atd. , nikdy nemůžete čekat, že se kniha bude prodávat v počtu vyšším, než deset kusů měsíčně- a to už je většinou megaúspěch. Dalším benefitem v případě výše zmíněných obchodů, je fakt, že většina má i vlastní nakladatelství a nějaký sesterský obchod s tištěnými tituly, takže logicky, pokud se ebook bude prodávat, pravděpodobně vám sami nabídnou vydání klasické knihy a budou snažit i o její prodej, aby co nejvíc vydělali. Navíc až se rozhodnete vydat pokračování nebo úplně jinou, novou knihu a nabídnete ji pak takovému nakladatelství s vlastním obchodem, kde jste už prokázali prodejnost a úspěšnost svého literárního umu, půjdou po vás všemi deseti.
Další důležitou věcí, je smlouva.
Vždycky důkladně přečíst! Je potřeba vědět, jestli má nakladatel výhradní nebo nevýhradní právo na šíření díla. A rozhodně neberte na lehkou váhu ani způsoby a četnost výplaty provizí z prodaných knih.
Pokud máte možnost, oslovte někoho, kdo s nakladatelstvím už má nějakou zkušenost. Najděte si na facebooku autory, kteří u něj publikovali a nebojte se jich zeptat.

Žádné komentáře:

Okomentovat